zondag 8 december 2013

Docenten en experts uiten kritiek op rekentoets


Leraren voelen zich niet erg betrokken bij de invoering van de rekentoets. Ook hebben ze er, net als veel deskundigen, veel kritiek op. “Het leger van rekenvernieuwers laat een slagveld achter in het primair onderwijs. Dit giftige medicijn willen ze nu op middelbare scholen aanbieden”, aldus docent Karin den Heijer, wiskundelerares op het Rotterdamse Erasmiaans Gymnasium over de rekentoets in het voortgezet onderwijs.

Dat bleek gisterenmiddag tijdens het rondetafelgesprek in de Tweede Kamer. Daar lieten deskundigen hun mening over de ontwikkelingen rondom de rekentoets horen. Ook leraren uit het voortgezet onderwijs, het basisonderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs waren aanwezig.

Toetscircus
Opvallend was de kritiek op 'het toetscircus' in Nederland, maar ook op de inhoud van de rekentoets. De vraagstelling zou te suggestief zijn en het niveau te laag. Emeritus-hoogleraar wiskunde Jan van de Craats, trapte als eerste af en noemde de vragen ‘gekunsteld en absurd’ nadat hij zelf de toets had gemaakt. “Die toets moet van tafel”, zei hij tijdens het gesprek. Ook riepen de meeste leraren op om de beste methode vooral aan scholen zelf over te laten.

Vanaf 2013-2014 is de rekentoets al verplicht in het eindexamenjaar van het voortgezet onderwijs. Tot 2014-2015 kunnen leerlingen niet zakken als ze de toets niet halen. Eerder maakte staatssecretaris Dekker van Onderwijs al bekend dat het cijfer voor rekenen op een bijlage bij de cijferlijst wordt geplaatst, zolang het nog geen onderdeel is van de slaag/zakregeling bij het eindexamen. Dit was een wens van de Tweede Kamer.

De hoorzitting en de kritiek op de rekentoets waren voor D66-Kamerlid Paul van Meenen aanleiding om het debat hierover te willen heropenen. “We doen anders geen recht aan de hoeveelheid informatie die we hebben gekregen.” 

Bron: http://www.aob.nl/default.aspx?id=12&article=50085

Geen opmerkingen:

Een reactie posten