zaterdag 5 oktober 2013

Vereniging voor vrijescholen: Kleuters vrijescholen leren spelenderwijs


02-10-2013 Op zondag 29 september besteedde Brandpunt (KRO) in het programma aandacht aan de toetscultuur in het basisonderwijs. Sinds een aantal jaren zijn basisscholen in Nederland verplicht om kleuters te testen.
Vanuit het onderwijsveld en de wetenschap wordt sceptisch tegen deze vroegtijdige toetsing aangekeken. In de uitzending van Brandpunt worden zowel leerkrachten als wetenschappers geïnterviewd. Volgens hen zijn kleuters te jong om individueel te worden getoetst en zeggen de resultaten niets over de ontwikkeling van een kind.
In de praktijk kunnen zelfs averechtse effecten ontstaan wanneer kinderen prestatiedruk ervaren, slechter gaan presteren en daardoor een ‘speciaal’ label krijgen. Tegelijkertijd tonen onderzoekers aan dat toetsing onder kleuters uitsluitend een momentopname weerspiegelt, die van dag tot dag kan verschillen.

Vrijeschoolonderwijs in leeftijdsfasen
Binnen het vrijeschoolonderwijs is de ontwikkeling van het kind de leidraad. Kinderen doorlopen verschillende fases in hun jonge leven. Daar worden het onderwijs en de lesstof op afgestemd, zodat ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen.
Er zijn binnen de vrijeschool drie leeftijdsfasen van zeven jaar. In de eerste fase zijn jonge kinderen één met de omgeving. De ervaringen die zij daarbij opdoen komen nog diep binnen. Zij dienen daarin behoed en beschermd te worden. Daarom brengen kleuters op vrijescholen de dag voornamelijk al spelend en daardoor al lerend door.

De kleuterklas van de vrijeschool
De vrijeschool kleuterklas is heel talig. Er wordt veel gebruik gemaakt van verhalen en versjes waarmee de woordenschat vergroot wordt. Omdat dit al spelend en bewegend wordt aangeboden, wordt de fantasie en de motoriek van het jonge kind verder ontwikkeld. Kleuters bouwen met groot en klein materiaal en leren evenwicht en verdeling en aanvankelijke rekenvaardigheden. Al deze vaardigheden worden geobserveerd en bijgehouden in een leerlingvolgsysteem. Door kinderen langdurig en regelmatig te observeren kan de ontwikkeling van de basisvaardigheden van het jonge kind kwalitatief worden beoordeeld.

Bron: http://www.vrijescholen.nl/nieuws/2013/10/02/kleuters-vrijescholen-leren-spelenderwijs.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten